אין יום שאני לא נתקל בשאלה – בשביל מה בכלל לעשות צוואה?
הסברות הנפוצות – מה אכפת לי מה יהיה אחרי מותי, שישברו הם את הראש, גם ככה הילדים יריבו, שיחליטו לבד ככה לא יריבו, אני מתכנן לבזבז הכל ולא להשאיר כלום ועוד ועוד.
 
לשאלה האם לעשות צוואה או לא יש מספר פנים וננסה לגעת בזוית אחת חשובה ומהותית.
צריך לדעת כי בהתאם לחוק, העיזבון (מה שמותיר אדם שהולך לעולמו) מחולק בהתאם לדין (הוראות החוק) ואם יש צוואה בהתאם להוראות הצוואה.
 
במילים אחרות אם אין צוואה – העזבון מחולק בהתאם להוראות החוק, שקובעים שבן הזוג יורש יחד גם הילדים.
 
לדוגמא: יעקב ורחל נשואים באושר ועושר ולהם שני בנים ודירת מגורים אחת. יעקב בחר שלא לכתוב צוואה והחליט שארי מותו היורשים "כבר יסתדרו בלעדיו". לאחר שיעקב ילך לעולמו הרי שדירת המגורים תתחלק בין רחל אשתו ובין שלושת ילדיו. רחל תקבל מחצית מהעזבון והילדים, כל אחד, מחצית מהמחצית (דהיינו רבע). מכיוון שבהתאם לחוק הרי שמחצית הדירה הייתה שייכת בלאו הכי לרחל הרי שהיחס במלוא הדירה יהיה כדלקמן:
 

רחל – 3/4 (מחצית שלה + מחצית מהעזבון) וכל אחד מהילדים 1/8 (1/4 דירה – שזה מחצית העזבון, לחלק לשני ילדים). 
מה משמעות הדבר ? הדירה הפכה ל"דירת שותפים" על כל המשתמע. 

לבנים זכות לעשות שימוש בדירה וגרוע מכך בכל רגע נתון יש להם הזכות לדרוש למכור אותה במסגרת הליך משפטי "פירוק שיתוף".
 
אמנם חזקה על בנים שהם מקיימים כיבוד הורים אולם כבר אמרו חכמים ש"אמא אחת יכולה לגדל עשרה ילדים ואילו עשרה ילדים אינם יכולים לגדל אמא אחת" ולכן בסיטואציה שנוצרה יש חשש שהאם תאלץ (או ליתר דיוק תאולץ) למכור את הנכס ע"י אחד הילדים שכן זה ירצה "לממש" את חלקו.
 
וכידוע, למכור נכס ולרכוש אחר תחתיו לא תמיד משימה פשוטה וקלה,  קשה למצוא דווקא  באיזור שמחפשים, לעיתים יש צורך להיכנס לשיפוץ ע"מ לבצע התאמות נדרשות (שכרוכות בעלויות כספיות ניכרות).  לעיתם מכירה ורכישה  אף מציבה את ההורה שנותר בפני שוקת שבורה שכן אין באפשרותו למצוא את המימון הדרוש לרכישת דירה חדשה בסכום שקיבל ממכירת הדירהבשל עליית מחירים וכד', והוא בגילו במבוגר נאלץ לקחת משכנתא ו/או הלוואות.
 

הדבר אף נהיה מורכב ומסובך יותר שכאחד הילדים הינו קטין ואז כל פעולה שירצו "השותפים" לעשות בנכס (גם אם בהסכמה ומתוך רצון טוב של כולם) תהיה טעונה אישורו של בית משפט לענייני משפחה בשל העובדה שיש "שותף" קטין. 

אם כן מה הפיתרון ? פשוט וקל  – לעשות צוואה.
 

שכן בני זוג שעורכים צוואה וקובעים כי כל אחד מהם הוא היורש היחיד והבלעדי של בן הזוג השני וכי רק לאחר ששניהם הולכים לעולמם אזי יורשים הילדים –  לא נכנסים כלל לתסבוכת הזאת ולא צריכים להיות נתונים לחסדם של הילדים. 

בהתאם להוראות הצוואה – כל הדירה תהיה שייכת לאחר פטירתו של אחד מבני הזוג לבן הזוג שנותר בחיים והוא יהיה הבעלים היחיד שלה. באופן כזה הוא לא יהיה מוגבל ולא יהיה נתון ללחצים ו/או לקשיים כלכליים בשל האילוץ למכור ע"י הילדים.
 

לאחר פטירתו של בן הזוג השני – ורק אז -תועבר הדירה לילדים. 
זו רק אחת הסיבות מדוע כדאי חשוב ורצוי לעושת צוואה – ויפה שעה אחת קודם.

צרו איתנו קשר

נשמח לעזור בכל נושא ולענות לך על כל שאלה בהקדם:

הרב משה הלוי לוין 3, נתניה

חיוג עכשיו: 050-8284830